onsdag 3 juni 2009

Måndagens middag


Auberginerullar med keso!! Betydligt godare än vad det ser ut 4 port ( men blir mkt)

1 1/4 dl långkornigt ris

2 stora auberginer

2 tsk olja

250 g keso med lök

1 litet knippe gräslök , hackad

1 litet knippe persilja , hackad

400 gram krossade tomater med örter

1 gul lök finhackad

2 vitlöksklyftor, finhackade

1 litet knippe basilika ,endast bladen , stora blad rivna.

2 1/2 dl riven ost (17 %)

salt & svartpeppar

1.Koka riset enligt anvisningarna på paketet

2.Sätt under tiden på ungsgrillen på hög värme.Skiva auberginen i tunna skivor på längden.Pensla med 1 tsk olja och salta & peppra.Grilla i 5 min på ena sidanoch ytterligare 2 min på andra sidan tills auberginen får fin färg.

3.Sätt ugnen på 200 grader.Blanda riset med keso,gräslök,persilja,salt, peppar & hälften av tomaterna.

4.Hetta upp 1 tsk olja i en stekpannaoch fräs lök & vitlök i 5 min.Tillsätt resten av tomaterna och koka upp. Låt puttra i 5 min. Salta , peppra & tillsätt basilikan.

5.Lägg i 2-3 msk kesoblandning på varje aubergineskiva och rulla ihop till en rulle.Lägg rullarna brevid varandra i en ungssäker form och häll över tomatsåsen.Strö över riven ost

6.Gratinera i 20-25 min tills osten fått fin färg och bubblar.Låt stå ett par min innan det serveras.

4 kommentarer:

Chathrine sa...

Det lät jättegott!

Carita sa...

Det lät ganska gott fast jag gillar inte keso :P är det mkt keso smak?

Viktoria sa...

ser sjukt gott ut!! :)

CHRJ sa...

gud så gott det låter! =)

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
en 3 barnsmamma som är hemma om dagarna & är galen i att skriva typ =)