söndag 19 juli 2009

Dagens lunch




Dagens lunch som var himla god.
Linsbiffar med bulgursallad
4 port
2 dl bulgur
2 gula lökar
2 msk curry
1/2 msk+3 msk rapsolja
2 pkt kokta röda linser ( a´380 gram) (jag kokade dock egna)
1 dl kokta kikärter
1 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk salt
1/2 gurka
1 påse mixsallad ( jag körde vanlig sallad bara)
2 krm salt
2 krm svartpeppar
1 burk matlagningsyoghurt
Gör så här:
1.koka bulguren enligt anvsining på paketet.
2. Skala & finhacka löken,fräs med curry i olja i ca 3 min
3.Häll av & skölj linser & kikärtor.Mixa dem med ägget i en matberedare så de blir en grov massa ( vi körde stavmixer, gick de med ).
4.Tillsätt siktat mjöl, salt och den frästa löken.Forma små biffar med fuktiga händer.Stek i 3 msk olja i ca 4 min /sida .De ska ha knaprig yta & sitta i hop.
5.Skala gurkan och skär den i bitar.Häll av bulguren, skölj hastigt och sila av.Blanda den med sallad & gurka .Salta & peppra.
6.Servera biffarna med bulgursalladen och en klick yoghurt.
Detta e sjukt gott!! mer än va det låter =) Mange & Mira gillade de oxå. Jag orkade dock bara 2 av biffarna, det va jätte mättande.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
en 3 barnsmamma som är hemma om dagarna & är galen i att skriva typ =)